top of page
logo_sk.png

Matej Grožaj
SWIMMATT
Osobný tréner
Z-Health Practitioner
Bratislava

Mozog v roli dirigenta: Čelný lalok a cesta k efektívnemu plávaniu

Updated: 1 day ago

Mozog v roli dirigenta: plávanie a neurologický rozvoj

Predstavte si, že sledujete mladého plavca, ako sa plynulo a efektívne pohybuje vo vode. Čo vlastne vidíte? Svaly, techniku, výsledok dlhých hodín tréningu? Áno, ale zároveň pozorujete niečo oveľa fascinujúcejšie – sledujete mozog v akcii.


Podobne ako dirigent orchestra koordinuje desiatky hudobníkov, aby vytvorili harmonický celok, tak aj mozog mladého športovca orchestruje zložitý tanec nervov, svalov a zmyslov. No nie každý mozog je rovnako vyvinutý a nie každý "dirigent" má potrebné zručnosti na to, aby vytvoril dokonalú symfóniu pohybu.

Plávanie nie je len o fyzickej sile či vytrvalosti. Je to komplexný neurologický proces, v ktorom mozog musí prijímať, spracovávať a interpretovať množstvo údajov – od pocitu vody na koži, cez vnímanie pozície tela v priestore, až po precízne načasovanie každého pohybu. Pre mladého športovca je tento proces ešte komplikovanejší, pretože jeho nervový systém sa stále vyvíja.


Musíme si uvedomiť, že mozog mladého športovca je primárne formovaný pohybom v suchozemskom prostredí. Jeho neuronálna architektúra je výsledkom športov vykonávaných na suchu a nie je prirodzene prispôsobená na vodné prostredie. Vo vode prijíma úplne odlišné zmyslové vstupy a musí budovať novú neuronálnu sieť založenú na týchto odlišných podnetoch.


Keď sa v tréningu sústredíme nielen na fyzickú stránku, ale aj na neurologický rozvoj, otvárame dvere k transformácii, ktorá presahuje hranice jedného športu. Príbeh, ktorý vám dnes predstavíme, ukazuje, ako môže správne vedený tréning prebudiť "spiaceho dirigenta" v mozgu mladého športovca a odomknúť jeho skrytý potenciál.




Časť 1: Mozog v roli dirigenta



Riadiace centrum: Čelný lalok


Predstavte si čelný lalok ako generálneho riaditeľa spoločnosti – nemusí vykonávať všetku prácu, ale rozhoduje o tom, čo, kedy a ako sa bude robiť. Táto časť mozgu, ktorá sa nachádza za čelom, plní v našom tele niekoľko kľúčových funkcií:


Plánovanie a rozhodovanie: Keď sa dieťa učí novú plaveckú techniku, jeho čelný lalok vyhodnocuje, aký pohyb by malo vykonať, v akom poradí a s akou intenzitou. Je to ako keby si v mysli vytváralo "mentálnu mapu" pohybu ešte predtým, než ho vykoná.


Pozornosť a sústredenie: Viete, ako je náročné udržať pozornosť 10-ročného dieťaťa? Jeho čelný lalok za to zodpovedá. Keď tréner ukazuje novú techniku, schopnosť dieťaťa sledovať, vnímať detaily a ignorovať rušivé podnety – to všetko riadi práve táto časť mozgu.


Kontrola impulzov: Prečo je pre deti také ťažké "len kopať nohami bez pohybu rúk"? Pretože ich čelný lalok a ďalšie centrá ešte nie sú na zastavenie automatických, naučených pohybov plne vyvinuté. Podobne ako keď sa snažíte nejesť poslednú kocku čokolády na stole – potrebujete "mozgový sval", ktorý povie "stop".


Riešenie problémov: Keď plavec zisťuje, že sa rýchlo unaví, jeho čelný lalok by mal analyzovať situáciu: "Možno nedostatočne rotujeme telo? Možno dýcham nesprávne?"


V každodennom živote môžeme vidieť čelný lalok v akcii, keď sa dieťa učí odložiť okamžité potešenie (nejesť sladkosť hneď teraz), plánovať domáce úlohy, alebo meniť správanie podľa rôznych sociálnych situácií.

Problém je, že čelný lalok sa u detí vyvíja pomaly – úplne dozrieva až okolo 25. roku života! Preto deti nemôžu "len počúvať pokyny" a okamžite ich správne vykonať. Ich mozgový "generálny riaditeľ" sa ešte len učí svoju prácu. Keď 10-ročné dieťa povie: "Snažím sa, ale nejde to," hovorí skutočne pravdu – jeho mozog ešte nemá plne vyvinuté nástroje na presné riadenie tela.


Je dôležité si uvedomiť, že čelný lalok sa vyvíja neustále, pri každej novej akcii, pri osvojovaní si novej vedomosti či techniky pohybu. Kľúčovou otázkou je, či má správnu metodiku, správne vedenie.


Z tohto dôvodu je nevyhnutné zabezpečiť, aby bola metodika výcviku prispôsobená danej mozgovej konfigurácii jej "majiteľa". V opačnom prípade dôjde k vytvoreniu nesprávnej neuronálnej architektúry, ktorú bude treba v budúcnosti prebudovať za predpokladu, že natrafíte na správnu osobu, ktorá Vám dokáže pomôcť.



Vnútorný monitor tela: Insulárny kortex


Zatiaľ čo čelný lalok je ako riaditeľ, insulárny kortex (alebo insula) je ako interný systém monitorovania, ktorý nepretržite sleduje, čo sa deje vo vnútri organizmu. Táto hlbšia časť mozgu spracováva signály z nášho tela a umožňuje nám "cítiť, čo sa deje vnútri".


Čo je interocepcia? Je to schopnosť vnímať vnútorné pocity tela. Nie je to len o tom, či cítite hlad alebo smäd – je to komplexné vnímanie toho, ako rýchlo bije vaše srdce, ako ťažko dýchate, koľko energie vám zostáva, či sa vaše svaly unavujú. Je to ako vnútorný dashboard so všetkými ukazovateľmi stavu vášho tela.


Predstavte si, že sa učíte hrať na klavíri. Najprv musíte premýšľať o každom prste, o každej note. Ale postupne začnete "cítiť" hudbu – vaše prsty akoby samé vedeli, kam ísť. Podobne funguje insulárny kortex pri plávaní – pomáha plavcom prejsť od "premýšľania o každom pohybe" k "cíteniu správneho pohybu".

Prečo je to dôležité pre plávanie? Dobrý plavec dokáže vnímať:

  • Kedy presne začína pociťovať únavu

  • Ako efektívne využíva energiu pri každom zábere

  • Aký odpor vytvára jeho telo vo vode

  • Kedy sa mení jeho dýchanie a ako to ovplyvňuje jeho výkon


Deti majú zvyčajne menej rozvinutú interocepciu. Preto často:

  • Nečakane "vyčerpajú všetku energiu" bez varovania

  • Nedokážu opísať, prečo sa unavili

  • Majú problém prispôsobiť tempo svojim energetickým rezervám

  • Nevedia rozlíšiť medzi rôznymi typmi únavy (fyzická a mentálna)


Pre trénera je výzvou pomôcť deťom, aby začali vnímať tieto vnútorné signály. Nejde len o to, aby sa naučili techniku, ale aby sa naučili "počúvať svoje telo" – a to vyžaduje čas, trpezlivosť a špecifické cvičenia, ktoré pomáhajú rozvíjať toto vnútorné povedomie.



Tímová práca mozgu


Tak ako futbalový tím potrebuje spoluprácu obrany, stredu poľa a útoku, tak aj mozog potrebuje súhru rôznych oblastí, aby vytvoril plynulý, efektívny pohyb. Nejde len o čelný lalok a insulárny kortex – je to komplexná sieť spolupracujúcich systémov.

Mozočok: Expert na koordináciu a jemné načasovanie. Predstavte si ho ako choreografa, ktorý zabezpečuje, že každý pohyb je presne načasovaný a vykonaný s presnosťou.


Bazálne gangliá: Systém, ktorý pomáha automatizovať opakované pohyby. Keď sa začiatočník učí plávať, musí premýšľať o každom pohybe. Skúsený plavec však pláva "automaticky" – vďaka týmto štruktúram.


Motorická kôra: Vysiela konkrétne príkazy svalov. Je ako realizačný tím, ktorý premieňa plány na konkrétne akcie.


Zmyslové systémy: Poskytujú neustálu spätnú väzbu – zrak pomáha s orientáciou, rovnovážny systém informuje o pozícii tela, propriocepcia (vnímanie pozície vlastného tela) pomáha s koordináciou.


Keď tieto systémy komunikujú efektívne, pohyb vyzerá prirodzene a elegantne. Problém však je, že u detí táto komunikácia ešte nie je plne vyvinutá. Je to, akoby jednotlivé oddelenia firmy ešte nemali dobre nastavené komunikačné kanály – informácie sa prenášajú pomalšie a s viacerými chybami.


Prax jasne potvrdzuje, že mozgové centrá detí sú často nedostatočne rozvinuté a komunikácia medzi nimi nie je optimálna. To je jedna z hlavných príčin, prečo deti v plaveckom vývoji niekedy stagnujú. Musíme trpezlivo čakať a systematicky pracovať na tom, aby mozog dozrel prostredníctvom správnej metodiky a vedenia, čo sa následne prejaví zlepšením pohybového prejavu tak na súši, ako aj vo vode.


Mali by sme si dať pozor na to, čo deťom vravíme. Držím sa presvedčenia, že v každom jednom momente sme dokonalí. Nie je dôvod, aby tomu bolo opačne. Otázkou je, či si osoby, ktoré sa podieľajú na učení a vedení, uvedomujú, akú dôležitú úlohu v spoločnosti zastávajú a akú zodpovednosť majú v prípade, že sa podujmú niekoho niečo naučiť. Prípadne by mali vedieť povedať a priznať si: "Mám na to" alebo "Nemám na to".


Plasticita detského mozgu je však obrovskou výhodou. Detský mozog je mimoriadne tvárny – nové spojenia sa vytvárajú rýchlejšie než u dospelých. Každé opakovanie pohybu, každá nová skúsenosť vytvára a posilňuje neurálne dráhy.

Je nesmierne dôležité, aby metodika nácviku novej techniky bola správna a vychádzala z poznania vývoja detského mozgu. Efektívna metodika – schopná dynamicky sa prispôsobovať individuálnym potrebám každého dieťaťa –  musí zohľadňovať aj aktuálne odpovede dieťaťa – ako sa cíti, čo vníma a čomu rozumie. Tieto informácie poskytujú reálny obraz o úrovni vývoja jednotlivých mozgových centier. Tréner musí byť schopný plynule prispôsobovať tréningový prístup podľa týchto aktuálnych zmien dieťaťa.


Táto plasticita je ako mokrá hlina – ľahko sa formuje, ale keď vyschne, udržiava tvar. Preto je detstvo kritickým obdobím pre rozvoj pohybových schopností. Neurálne dráhy vytvorené v tomto veku môžu pretrvať celý život. Zároveň to znamená, že nesprávne naučené pohyby sa môžu stať problematickými návykmi, ktoré je ťažké zmeniť a ich negatíva sa môžu prejaviť skôr, či neskôr na zhoršení zdravotného stavu jedinca.


To bol presne Ninov problém – bol nesprávne vedený a prestavba jeho pohybových vzorcov vyžadovala časovo, fyzicky aj mentálne náročný proces. V dôsledku nesprávneho vedenia nedostal možnosť, aby sa jeho mozgové centrá vyvíjali správne, čoho výsledkom by bola jeho schopnosť efektívne plávať technikou prsia.


Tréning, ktorý rešpektuje túto vývojovú fázu, využíva prirodzenú plasticitu detského mozgu, aby vytvoril silné, efektívne nervové dráhy – a to nielen pre jeden konkrétny šport, ale pre celoživotnú pohybovú inteligenciu.




Časť 2: Ninova cesta - Teória v praxi



Úvodné hodnotenie


Nino, 11-ročný tenista s dvojročnou skúsenosťou, prišiel na prvý plavecký tréning s cieľom zlepšiť svoje plavecké zručnosti a podporiť celkový telesný vývoj. Popri tenise si mohol dovoliť trénovať vo vode len 1x týždenne. Na prvý pohľad išlo o bežnú situáciu – aktívny chlapec, ktorý sa chce naučiť lepšie plávať. Podrobnejšie hodnotenie však odhalilo komplexnejší obraz.


Fyzické predpoklady: Nino mal ploché chodidlá, ktoré stratili svoju prirodzenú funkcionalitu. Dalo by sa povedať, že mal šťastie, že sa ich vplyv zatiaľ negatívne nerozšíril ďalej do ďalších častí tela. Každopádne tento posturálny problém nebol len kozmetickou záležitosťou – priamo ovplyvňoval jeho pohybové vzorce, stabilitu a efektivitu pohybu vo vode aj na tenisovom kurte.


Táto situácia predstavovala nielen fyzickú výzvu, ale aj riziko z dlhodobého hľadiska. Neefektívna technika by mohla prehĺbiť jeho posturálne problémy a potenciálne viesť k zraneniam. Zároveň by mohla posilniť nevhodné pohybové vzorce, ktoré by neskôr negatívne ovplyvnili jeho tenisový výkon.


V mojej praxi sa často stretávam s deťmi, ktoré ešte nedovŕšili ani 12 rokov, aktívne športujú a sú poznačené patologickou formou skoliózy, ktorá si v mnohých prípadoch vyžaduje nosenie korzetu počas noci. Pre mnohé deti je tento stav psychicky náročný, nakoľko je nosenie korzetu bolestivé. Aj preto je nesmierne dôležité, aby bolo dieťa od úvodu, keď sa začne venovať športu, správne vedené.


Technika plávania: Jeho technika prsiarského plávania bola neefektívna. Po odplávaní 25 metrov vykazoval výrazné známky únavy, musel sa zastaviť a chytiť okraja bazéna. Jeho pohyby boli nekoordinované, s nadmerným výdajom energie na prekonanie pomerne krátkej vzdialenosti.


Kognitívne aspekty: Najzaujímavejšie boli výsledky kognitívneho hodnotenia. Nino:

  • Nevedel, ako prispôsobiť rýchlosť plávania, aby znížil energetický výdaj

  • Nedokázal opísať pohyby jednotlivých častí svojho tela počas plávania

  • Nerozumel súvislosti medzi technikou a energetickou náročnosťou

  • Nevedel odhadnúť, ako dlho by dokázal plávať bez prestávky


Tieto deficity priamo súviseli s nedostatočne rozvinutými funkciami čelného laloku. Jeho "mozgový dirigent" nemal potrebné nástroje na riadenie efektívneho pohybu vo vode. Chýbala mu schopnosť:

  • Sledovať a analyzovať svoj vlastný pohyb (metakognícia)

  • Plánovať dlhodobú stratégiu na prekonanie vzdialenosti (exekutívne funkcie)

  • Vnímať jemné signály únavy a prispôsobiť sa im (interocepcia)


Z neurologického hľadiska bol problém jasný – neuronálna architektúra potrebná na komplexné plávanie nebola dostatočne rozvinutá. Nino jednoducho nemal "hardvér a softvér" potrebný na efektívny pohyb vo vode. Ako sám povedal: "Neviem, prečo sa mi hýbe tá časť tela, keď sa nemá."



Tréningový prístup


Pri vytváraní tréningového plánu pre Nina bolo jasné, že tradičný prístup "opakuj tento pohyb stokrát" nebude fungovať. Neuroplasticita detského mozgu potrebuje viac než len mechanické opakovanie – potrebuje zmysluplné, rôznorodé podnety, ktoré aktivujú viaceré oblasti mozgu súčasne.


Postupné budovanie neuronálnej architektúry

Namiesto okamžitého sústredenia sa na celú techniku prsia, tréning začal s jednoduchšími prvkami, ktoré Nina naučili:

  • Uvedomovať si pozíciu tela vo vode (propriocepcia)

  • Iniciať pohyb z rôznych častí tela vedome, nie reflexne

  • Zastaviť nežiaduce pohyby, ktoré sa automaticky "pripájali" k zamýšľaným pohybom

Tieto základné cvičenia vyzerali jednoducho, ale v skutočnosti budovali kritické nervové dráhy, ktoré Ninov mozog potreboval pre komplexnejšie pohyby.


Kognitívne zapojenie

Rozhodujúcim prvkom bolo, že Nino nebol len pasívnym vykonávateľom pokynov. Pri každom cvičení:

  1. Dostal vysvetlenie, PREČO sa daný pohyb vykonáva konkrétnym spôsobom

  2. Bol vedený k tomu, aby predpovedal, čo sa stane, ak pohyb vykoná inak

  3. Po vykonaní bol požiadaný, aby opísal, čo cítil a pozoroval

  4. Musel porovnať skutočný výsledok so svojím predpokladom

Tento cyklus "predpoveď - akcia - reflexia" aktivoval čelný lalok spôsobom, ktorý samotné opakovanie pohybu nemôže dosiahnuť. Tento prístup využíva prirodzenú zvedavosť dieťaťa a pomáha budovať "mentálne mapy" pohybu.


Rozvoj interocepcie

Špecifické cvičenia boli navrhnuté tak, aby Nino začal vnímať vnútorné signály svojho tela:

  • Plávanie s rôznymi intenzitami a následná reflexia, ako sa líšil pocit únavy

  • Cvičenia na zadržanie dychu s postupným predlžovaním, aby sa naučil vnímať telové signály pred akútnou potrebou nádychu

  • Striedanie rýchlych a pomalých úsekov, aby zažil kontrast medzi rôznymi fyziologickými stavmi

Tieto cvičenia stimulovali insulárny kortex a pomáhali Ninovi vytvoriť jemnejšie rozlíšenie medzi rôznymi telesnými stavmi.


Prepojenie s tenisovým tréningom

Kľúčovým aspektom bolo vytvorenie spojení medzi plaveckými a tenisovými zručnosťami:

  • Diskusie o tom, ako rotácia tela vo vode súvisí s rotáciou pri tenisovom údere

  • Identifikácia podobností medzi načasovaním dýchania pri plávaní a pri tenisovom údere

  • Porovnávanie pocitov únavy pri rôznych intenzitách v oboch športoch

Tieto spojenia pomáhali Ninovi vidieť širšie súvislosti a budovali transferovateľné neurálne dráhy, ktoré by mohol využiť v oboch športoch.


Motivačný aspekt

Spočiatku Nino tvrdil: "Ja všetko viem, aj správne plávať." Táto sebaistota bola prirodzená, ale bránila učeniu. Kľúčovým prelomom boli rozhovory o zdraví, starostlivosti o telo a dlhodobých dôsledkoch. Keď Nino pochopil, prečo je efektívna technika dôležitá nielen pre výkon, ale aj pre jeho zdravie, jeho motivácia sa výrazne zmenila.

Tento prístup nebol len o fyzickom tréningu – bol to vlastne "neurologický tréning", ktorý systematicky budoval a posilňoval nervové dráhy potrebné pre komplexný, efektívny pohyb vo vode.



Kľúčové transformácie


Ninova transformácia po roku a pol tréningu bola pozoruhodná – nielen z pohľadu plaveckej techniky, ale aj z hľadiska neurologického vývoja. Pozrime sa na konkrétne zmeny:


Technické zlepšenia:

  • Technika prsia sa zmenila z neefektívnej, energeticky náročnej formy na plynulý, koordinovaný pohyb

  • Nino dokázal plávať dlhšie vzdialenosti bez známok nadmernej únavy

  • Zvládol nielen základnú techniku, ale aj jej modifikácie a technicky náročnejšie varianty

  • Osvojil si izolovanú činnosť jednotlivých častí tela a ich rôzne pohybové súhry


Neurologické míľniky:

Čelný lalok:

  • Schopnosť iniciovať a zastaviť špecifické pohyby jednotlivých častí tela

  • Výrazné zlepšenie v plánovaní pohybu – Nino vedel predvídať dôsledky rôznych techník

  • Rozvinutá metakognícia – schopnosť premýšľať o vlastnom pohybe

  • Zlepšená schopnosť riešiť problémy – keď sa unavil, vedel identifikovať, ktorá časť techniky potrebuje úpravu

Insulárny kortex:

  • Zjemnené vnímanie telesných signálov – Nino dokázal identifikovať rôzne typy únavy

  • Schopnosť predvídať, kedy sa únava začne objavovať

  • Lepšie vnímanie energetickej náročnosti rôznych techník

  • Vyvinuté "prediktívne modely" – vedel odhadnúť, ako dlho dokáže plávať určitou technikou

Neurálna integrácia:

  • Plynulejšie prepojenie medzi plánovaním (čelný lalok) a vykonávaním (motorická kôra)

  • Efektívnejšia koordinácia medzi telesnými signálmi (insulárny kortex) a rozhodovaním (čelný lalok)

  • Zvýšená automatizácia základných pohybov (bazálne gangliá)



Nino tréningové videá pred a po transformácii plaveckej techniky


Nino: premena techniky prsia

boy swimming breastroke
video - technika prsia pred a po

Nino najprv ukazuje, ako plával prsia pred našou spoluprácou. Potom vidíte, ako sa jeho technika zmenila k lepšiemu po dlhodobej práci. Rozdiel je naozaj výrazný – jeho pohyby sú teraz správne a efektívne.

Nino: technika prsia paže

Nino: technika prsia nohy

Nino: technika prsia na hladine a pod hladinou

Nino: technika prsia izolácie

Nino - výzva: spojenie dvoch techník


Ninov pohľad


Najlepším dôkazom neurologického vývoja boli Ninove vlastné vyjadrenia. Na začiatku tréningu nedokázal opísať, čo robí jeho telo. Po roku a pol mohol povedať veci ako:


  • "Cítim, že keď pomalšie dokončím záber rukami, menej sa unavím."

  • "Viem, že keď sa mi začne meniť dýchanie určitým spôsobom, zvyčajne mi zostávajú 2-3 dĺžky, než sa vážne unavím."

  • "Keď cítim, že moje ruky začínajú byť pomalšie, viem, že potrebujem viac využiť nohy, aby som udržal rýchlosť."


Tieto vyjadrenia ukazujú, že Nino vyvinul to, čo by sme mohli nazvať "vodnou inteligenciou" – komplexné pochopenie vzťahu medzi svojím telom, technikou a vodným prostredím.


Ninova transformácia nebola len o nových pohybových zručnostiach – bola o novom spôsobe, akým jeho mozog spracovával informácie, plánoval a vykonával pohyb. Jeho "mozgový dirigent" už mal k dispozícii všetky nástroje, ktoré potreboval na vytvorenie harmonického, efektívneho pohybu vo vode.



Za hranicami bazéna


Ninova neurologická transformácia nezostala obmedzená len na bazén – prejavila sa aj v ďalších oblastiach jeho života, najmä v tenise a každodenných aktivitách.


Transfer do tenisovej hry:


Zlepšenie propriocepcie (vnímanie pozície tela) sa prenieslo do presnejších a kontrolovanejších tenisových úderov. Nino začal lepšie vnímať pozíciu svojho tela počas úderu, čo mu umožnilo jemnejšie upravovať techniku.


Rotácia trupu, ktorú sa naučil koordinovať vo vode, sa stala plynulejšou aj pri tenisových úderoch. Táto zlepšená mechanika tela nielen zvýšila účinnosť jeho úderov, ale aj znížila riziko zranení.


Vytrvalosť získaná plávaním sa prejavila v lepšej kondícii počas dlhších tenisových zápasov.


Najvýznamnejším prenosom však bola Ninova rozvinutá schopnosť "vnímať svoje telo" a aktívne prispôsobovať svoj pohyb. Keď cítil, že určitý úder nie je efektívny, dokázal identifikovať problém a upraviť svoju techniku – presne ako sa naučil pri plávaní.


Rehabilitačné aspekty:


Plávanie poskytlo ideálne prostredie pre riešenie Ninových posturálnych problémov:

  • Odľahčená gravitácia vo vode umožnila posilňovať oslabené svalové skupiny bez nadmerného zaťaženia kĺbov

  • Symetrické ako aj asymetrické pohyby pri plávaní pomáhali vyvažovať jednostranné zaťaženie z tenisu

  • Posilnenie svalov nôh a zlepšené proprioceptívne vnímanie prispeli k lepšej funkcii chodidiel


Tieto zmeny ilustrujú, prečo je neurologicky informovaný tréning taký cenný – nejde len o športový výkon, ale o celostný rozvoj dieťaťa.


Keď stimulujeme mozog prostredníctvom pohybu, budujeme neurálne dráhy, ktoré slúžia nielen športu, ale aj kognitívnemu, emocionálnemu a sociálnemu vývoju.

Ninova cesta od neefektívneho plávania k neurologicky integrovanému pohybu ukazuje, že správne navrhnutý tréning môže fungovať ako katalyzátor pre celkový vývojový skok – posúva nielen telesné schopnosti, ale pomáha dozrievať aj samotnému mozgu.




Záver


Ninov príbeh nie je len o tom, ako sa mladý tenista naučil lepšie plávať. Je to príbeh o tom, ako sa mozog mladého športovca učí "dirigovať" komplexnú symfóniu pohybu – a ako tento proces presahuje hranice jedného športu či jednej zručnosti.


Prečo je tréning zohľadňujúci vývin mozgu taký dôležitý?


Tradičné tréningové metódy sa často sústreďujú na mechanické opakovanie pohybov bez hlbšieho pochopenia neurologických procesov, ktoré sa dejú v pozadí. Je to, akoby sme očakávali, že orchester bude hrať dokonale len preto, že hudobníci dostali noty – bez toho, aby sme im dali čas na nácvik, bez dirigenta, ktorý by koordinoval ich súhru.


Keď chápeme, ako mozog spracováva informácie, ako sa vyvíjajú jednotlivé mozgové štruktúry a ako funguje neuroplasticita, môžeme vytvoriť tréningy, ktoré nielen učia pohyby, ale aj rozvíjajú samotný "riadiaci systém" – mozog mladého športovca.

Dlhodobé prínosy


Neurologicky informovaný tréning prináša výhody, ktoré ďaleko presahujú jeden šport alebo jednu sezónu:


Pre športový výkon: Športovci trénovaní týmto spôsobom sa rýchlejšie učia nové techniky, efektívnejšie prenášajú zručnosti medzi športmi a sú odolnejší voči stresu a únave.


Pre zdravie: Lepšie neurologické riadenie pohybu znižuje riziko zranení, pomáha korigovať posturálne problémy a buduje zdravé pohybové vzorce, ktoré pretrvávajú celý život.


Pre kognitívny vývoj: Rozvoj čelného laloku, insulárneho kortexu a ďalších mozgových štruktúr pomáha nielen v športe, ale aj v škole, sociálnych vzťahoch a emocionálnej regulácii.



Praktické odporúčania


Pre trénerov:

  • Venujte čas vysvetľovaniu "prečo" – nielen "ako" – pomáhate tým budovať kritické neurálne spojenia

  • Vytvárajte tréningy, ktoré stimulujú rôzne zmyslové systémy súčasne

  • Učte deti "počúvať svoje telo" – je to zručnosť, ktorá sa musí rozvíjať cielene

  • Nebojte sa kombinovať rôzne športy – vytvára to bohatšie neurálne siete


Pre rodičov:

  • Podporujte rôznorodosť pohybových aktivít – každý nový pohyb buduje nové neurálne dráhy

  • Pýtajte sa detí na ich telesné pocity – pomáhate tým rozvíjať interocepciu

  • Buďte trpezliví – neurologický vývoj má svoj vlastný časový harmonogram

  • Oceňujte zlepšenie v porozumení, nielen vo výkone


Pre mladých športovcov:

  • Učte sa byť zvedaví na to, čo sa deje vo vašom tele

  • Nebojte sa experimentovať s rôznymi spôsobmi pohybu

  • Pýtajte sa "prečo" – čím viac rozumiete svojmu telu, tým lepšie ho môžete riadiť

  • Pamätajte, že každý tréning mení váš mozog – vy rozhodujete, akým smerom


Ninova cesta od začiatočníka k sebavedomému, uvedomelému plavcovi je možná pre každé dieťa. Keď pristupujeme k tréningu s pochopením mozgu ako "dirigenta pohybu", otvárame dvere k transformácii, ktorá presahuje jednotlivé športy a buduje základ celoživotnej pohybovej inteligencie.


Mozog v roli dirigenta – to nie je len metafora. Je to realita, ktorú môžeme využiť na to, aby sme pomohli mladým športovcom nielen lepšie plávať, behať či hrať tenis, ale aby sme im pomohli lepšie porozumieť, riadiť a optimalizovať ich najdôležitejší nástroj – ich vlastné telo a myseľ.


A keď naučíme mladých športovcov, ako byť vlastnými "dirigentmi", dávame im dar, ktorý im bude slúžiť dlho po tom, čo opustia športoviská svojho detstva.

Predstavte si budúcnosť športu, kde tréning nie je len o tom, čo dokáže telo, ale aj o tom, ako sa vyvíja mozog – a ako tento vývoj môžeme usmerniť a podporiť. Táto budúcnosť je už tu – a príbehy ako ten Ninov nám ukazujú cestu.


Vedieť plávať efektívne je cenná zručnosť. Ale vedieť, ako sa učiť, ako vnímať svoje telo, ako ho riadiť a optimalizovať – to je neoceniteľné umenie, ktoré presahuje hranice jednotlivých športov a stáva sa základom celoživotného zdravia, pohody a výkonu.

V prípade Nina to začalo jednoduchou otázkou: "Ako naučiť chlapca lepšie plávať?" Ale odpoveď nás zaviedla hlboko do fascinujúceho sveta neurológie, vývojovej psychológie a športovej vedy. A možno práve v tomto prepojení – v pochopení mozgu ako dirigenta pohybu – leží kľúč k novej generácii tréningových metód, ktoré budú formovať budúcich športovcov: nielen silnejších a rýchlejších, ale aj uvedomelejších, adaptabilnejších a vnímavejších k vlastnému telu.


A to je cieľ, ktorý stojí za to sledovať – pre trénerov, rodičov aj samotných mladých športovcov.



Poznámka: Tento článok vychádza z mojich dlhoročných skúseností ako plaveckého trénera. Každé dieťa si vyžaduje individuálny prístup založený na pochopení jeho špecifických potrieb a schopností.



Ak sa vám môj tréningový systém a prístup páči, neváhajte ma osloviť a objednajte svoje dieťa na prvý skúšobný tréning. Budem sa tešiť!

swimming training young swimmer child

Pozrite si tiež viac informácií k detským plaveckým tréningom TU.











bottom of page